Mika Häkkinen: Mercedes epäonnistui taktiikassaan, sade tasaa pelikenttää armottomasti.

Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan tapahtumarikasta Saksan osakilpailua, jossa sade teki tepposet monelle, mukaan lukien juhlakisaansa ajaneelle Mercedes-tallille. Yllätyksellisellä palkintopallilla nähtiin Max Verstappen, viimeisenä kisaan lähtenyt Sebastian Vettel ja monesti potkut saanut Toro Rosson Daniil Kvjat.

Sunnuntain sateinen Saksan osakilpailu oli muistutus siitä, että jopa Formula ykkösissä ollaan vain ihmisiä ja että jopa parhaat kuljettajat ja tallit sortuvat virheisiin. Loppujen lopuksi vähiten virheitä teki Max Verstappen, joka selvisi säikähdyksellä 360 asteen pyörähdyksestään ja otti toisen voittonsa kolmen kilpailun sisällä. Hänen ympärillään vallitsi kaaos.

Mercedes juhli viikonloppuna kahdettasadatta osakilpailuaan ja 125 vuoden taivalta moottoriurheilun parissa, mutta hallitseva talli teki joukon huonoja päätöksiä. Voitin molemmat mestaruuteni Mercedeksen moottoreilla ja lisäksi Saksan osakilpailun vuonna 1998, joten tiedän, miten tärkeitä kotikisat heille ovat. He olivat selvästi pettyneitä sunnuntain tuloksiin.

Aina kierrokseen 26 asti Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen kilpailu sujui hyvin, mutta päätös vaihtaa slikseihin kuivuvalla radalla oli katastrofaalinen, koska oli taas alkanut sataa kovemmin.

Kuivuva rata johti virheisiin

Sade tasoittaa pelikenttää kummasti. Jopa kehittyneillä strategiaohjelmistoilla ja kokeneilla kisainsinööreillä on vaikeuksia pysyä kartalla nopeasti muuttuvien olosuhteiden, ajovirheiden ja vaihtelevien kierrosaikojen keskellä.

Näimme jo, että olosuhteet olivat erittäin vaikeat, sillä toisena ajanut Charles Leclerc rysäytti Ferrarinsa seinään ensimmäisellä kierroksella vaihdettuaan kuivan kelin renkaat. Voin kuvitella, miten turhautunut hän oli. Minulle kävi samoin urani aikana esimerkiksi Belgiassa vuonna 2000, kun spinnasin kärkipaikalta ja jouduin taistelemaan tieni takaisin voittoon. Charles ei kuitenkaan voinut jatkaa, sillä hänen autonsa jäi jumiin kaatuneen Mercedes-mainoksen alle.

Emme usein näe Lewis Hamiltonin ajavan ulos, mutta sellaisissa oloissa ei oikeastaan voi syyttää kuljettajaa. Ennemmin tai myöhemmin väärillä renkailla märällä radalla ajava 1000 hevosvoiman F1-auto ajautuu ulos.

Lewisin haaveri oli pieni, mutta sen seuraukset suuret. Hän joutui ajamaan varikolle väärää reittiä, mistä tuli viiden sekunnin aikarangaistus, eikä talli ollut valmiina. Varikolla käynti, etusiiven vaihto ja oikeiden renkaiden löytäminen kesti yli minuutin. Sen jälkeen Saksan GP näytti aivan erilaiselta.

Valtteri menetti hyvän tilaisuuden

Lewisin ongelmien olisi pitänyt antaa Valtterille hyvä tilaisuus saada rutkasti pisteitä, mutta hänkin joutui olosuhteiden uhriksi menetettyään autonsa takapään hallinnan ensimmäisessä mutkassa. Valtteri oli erittäin pettynyt lopputulokseen, etenkin kun Alfa Romeoiden aikarangaistukset nostivat Lewisin sijalle 9, mikä kasvatti tämän pistejohtoa.

Ajaessaan ulos Valtteri yritti ohittaa Racing Pointin Lance Strollin ja nousta kolmanneksi. Stroll oli viimeisellä sijalla kierroksella 28, mutta hän vaihtoi alleen kuivan kelin renkaat oikeaan aikaan kierroksella 41 ja johti jopa hetken kierroksella 48. Se on loistava esimerkki siitä, miten nopeasti olosuhteet muuttuivat.

Oli monin tavoin hienoa nähdä Sebastian Vettelin ajavan toiseksi, etenkin koska hän starttasi kotikilpailuunsa viimeisenä aika-ajojen teknisten ongelmien seurauksena. Sebastianilla on ollut viime aikoina vaikeaa, mutta sunnuntaina hän osoitti taitonsa ja kypsyytensä ottamalla hyvän lähdön, selviämällä vaikeista oloista sekä ohittamalla Carlos Sainzin, Strollin ja Daniil Kvjatin viimeisten viiden kierroksen aikana. En ollut yllättynyt nähdessäni hänen hymyilevän. Hän taisi nauttia olostaan.

Kvjatin toinen tuleminen

Kvjatin palkintopallipaikka ansaitsee maininnan kahdestakin syystä. Ensinnäkin venäläiskuski ajaa menestyksekkäästi toista kertaa F1-sarjassa saatuaan potkut Red Bullin kuskiohjelmasta vuoden 2017 lopulla. Hän on osoittanut, että luottamus kannatti. Toiseksi Toro Rosson moottorintoimittaja on Honda, joten Hondalla oli palkintopallilla kaksi kuskia. Japanilaisvalmistaja on ottanut tänä vuonna paljon edistysaskelia, ja oli selvää, miten ilahtunut johto oli tuloksista.

Uskonkin, että Red Bull Honda on vahvassa iskussa ensi viikonlopun Unkarin osakilpailussa, jossa tyypillisesti pääosassa on runko eikä moottori. Red Bullin rungon pitäisi toimia hyvin Hungaroringin syheröisillä osuuksilla, ja kun heitä vauhdittaa nyt hyvä Honda-moottori, odotan kovaa taistelua Red Bullin, Ferrarin ja Mercedeksen kesken.

Lewis ja Valtteri haluavat palauttaa ylivoimansa, Verstappen jahtaa kolmatta voittoaan ja Ferrari odottaa yhä läpimurtoaan, joten kilpailusta pitäisi tulla fantastinen.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.