Mika Häkkinen paljastaa keinon, jonka avulla hän voitti Itävallan GP:n urallaan kahdesti

Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan viimein alkavaa F1-kautta. Ilman katsojia ajettava Itävallan osakilpailu jää historiaan erikoisena tapahtumana, ja Häkkinen veikkaa Mercedeksen ja Red Bullin johtavan joukkoa. Lisäksi mestari paljastaa, miten Red Bull Ringistä saa kaiken vauhdin irti.

Olen todella innoissani siitä, että uusi F1-kausi starttaa tänä viikonloppuna Itävallassa. Ilman katsojia ajettava kisa näyttää omituiselta, mutta se vain kuvastaa alkavaa kautta. Kaudesta tulee lyhyt, nopea ja intensiivinen. Voimme nähdä odottamattomia tuloksia.

Koronasulku on vaikuttanut koko maailmaan, ja myös Formula 1 on ollut pysähdyksissä viime kuukaudet. On ollut paljon aikaa pohtia menneitä, puhua tulevasta ja valmistautua myöhästyneen kauden alkuun. Nyt hetki on vihdoin käsillä, enkä malta odottaa.

Itävallan rata vaatii kompromisseja

Voitin Itävallan osakilpailun kahdesti, ja minusta Red Bull Ring on upea rata. Siellä on mahtava ajaa, koska rata on profiililtaan erittäin mielenkiintoinen. Siinä on hyvin korkeuseroja, ja lisäksi moottorientoimittajien pitää varmistaa, että koneet kestävät, kun 65–70 % ajetaan kaasu pohjassa. Minusta se oli hauskaa, mutta se on myös haaste luotettavuudelle.

Pitkät nopeat suorat vaativat paljon downforcea, mikä tarkoittaa, että keskisektorilla pitää tehdä hieman kompromisseja. Autot pitää myös säätää toimimaan mutkan 2 kovassa jarrutuksessa. Tasapainon täytyy olla kunnossa, mutta etusiipeä ei saa olla liikaa, ettei auto käänny liikaa mutkien 1 ja 2 tiukissa 90 asteen käännöksissä.

Olen aina pitänyt radan kahdesta viimeisestä mutkasta. Muistan, että sain revittyä niissä hyvin eroa McLarenin-aikojen tallikaveriini David Coulthardiin. Löysin kolmesta neljään kymmenystä lisävauhtia pelkästään niissä kahdessa mutkassa. Näin 20 vuotta myöhemmin voin kertoa, miten onnistuin siinä.

En lähestynyt niitä mutkia normaalilla tavalla. Sen sijaan ajoin niihin erittäin aggressiivisesti, koska molemmat mutkat ovat alamäkeen, joten painoa pitää siirtää kohti auton etupäätä, jotta muodostuu pitoa.

Noihin mutkiin pitää iskeä huligaanin tavoin. Yleensä tällainen lähestymistapa ei toimi, mutta jos saa kolmen tai neljän kymmenyksen eron aikaiseksi, en välitä, miltä meno näyttää. Lopulta tärkeintä on löytää oikea tapa olla nopea.

Luonnollisesti on vaikea ajaa noin aggressiivisesti läpi kisan. Silloin autoon kohdistuu ylimääräistä painetta, ja lisäksi virheiden riski kasvaa. Niin kävi Michael Schumacherille, kun hän ajoi kerran perässäni ja teki virheen Rindt-mutkassa.

Red Bull uhkaa Mercedestä

Kun mietitään tämän viikonlopun kisaa, olen varma, että Red Bullin Max Verstappen on taas kovassa iskussa. Hän on voittanut Itävallassa kahdella edellisellä kerralla, ja Honda työskentelee tallin kanssa hyvin yhteen saadakseen paketista entistä kilpailukykyisemmän. Max ja tallikaveri Alex Albon lähtevät kisaviikonloppuun takuulla luottavaisin mielin. Red Bullista tulee taas kova uhkaaja Mercedeksen ylivoimalle. 

Valtteri Bottas oli talvitesteissä Mercedes-kuskeista se nopeampi, ja olen varma, että hän voi pitää samaa virettä yllä kauden aikana. Valtterilla on kova luotto tämän kauden autoon: hän pystyy viemään sen äärirajoille ja maksimoimaan kierrosaikansa. Valtteri tulee olemaan meganopea.

Tallikaveri Lewis Hamilton on tietenkin taas erittäin kova vastus, mutta kysymys kuuluu, pystyykö kuusinkertainen maailmanmestari hivuttamaan suorituskykyään yhä korkeammalle Valtterin jatkuvasti parantaessa. Lewis on nyt 35-vuotias ja sarjan toiseksi vanhin kuljettaja Kimi Räikkösen jälkeen. On mielenkiintoista katsoa Hamiltonin päättäväistä menoa ylivoimansa säilyttämiseksi. 

Ferrarin dynamiikka on muuttunut 

Sitten Ferrariin. Kausi alkaa sen tiedon valossa, että nelinkertainen maailmanmestari Sebastian Vettel jättää tallin kauden päätteeksi, kun taas uudella tähtikuskilla Charles Leclercillä on monivuotinen sopimus. Tämä on muuttanut tallin dynamiikkaa.

En halua vaikuttaa negatiiviselta, mutta on loogista, että talli tarvitsee kaksi kuskia, jotka kirittävät toisiaan. Kuskien pitää hymyillä, olla huumorintajuisia, motivoida muita tallin jäseniä sekä pystyä kehittymään ja tuomaan menestystä. Ferrari ei todellakaan ole tuossa tilanteessa.

Mekaanikot ja insinöörit saapuvat Itävaltaan innoissaan Charles Leclercistä mutta tietäen, että Sebastian lähtee puolen vuoden päästä eikä ole enää päähuomion kohteena. Tilanteelle ei voi mitään, mutta se vaikuttaa talliin.

Sebastian on erittäin nopea, kilpailukykyinen ja ammattimainen kilpakuljettaja. Häntä kuitenkin houkuttaa todistaa, että Ferrari teki virheen, kun ei jatkanut hänen sopimustaan. Se voi onnistua tai sitten johtaa epätoivoisiin yrityksiin tai virheisiin, jotka voivat tehdä hallaa tiimille. 

Luvassa nopeatempoinen ja mielenkiintoinen kausi

Odotan McLarenilta hyvää kautta viime vuoden huiman edistysloikan jälkeen. He voivat jopa taistella odottamattomasta voitosta, jos olosuhteet osuvat kohdilleen. Carlos Sainzin motivaatio on korkealla, sillä hän tietää siirtyvänsä Ferrarille ensi kaudella. Hän haluaa tuoda McLarenille mahdollisimman hyviä tuloksia ennen lähtöään. Lando Norrisilla on nyt kauden verran kokemusta, ja hän haluaa taas loistaa ennen kuin Daniel Ricciardo tulee korvaamaan Sainzin vuonna 2021.

Kimin Alfa Romeo sekä Renault, Racing Point, AlphaTauri ja Haas varmistavat, että keskikastin taisto käy kuumana. Uskon myös, että Williamsin kausi sujuu viime vuosien pettymyksiä paremmin.

Koronaviruksen takia kauden aikana nähdään paljon kisoja lyhyessä ajassa. Sen vuoksi talleilla ja kuskeilla ei juuri ole aikaa palautua kisojen välissä. Myöhästynyt kauden alku tuo paineita myös mekaanikoille, joiden pitää sopeutua varikkopysähdyksiin ja viikonlopun rutiineihin kuukausien tauon jälkeen.

Kaudesta tulee mielenkiintoinen, epätavallinen ja ehkäpä arvaamaton. Muistetaan nauttia joka hetkestä.

Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider.